Hässleholms kommun digitaliserar med smarta e-tjänster på ny e-tjänsteplattform

Vi är väldigt stolta över att ha så många nöjda kunder och för att ge er lite insyn i hur vi jobbar så har vi tagit fram några exempel inom några av våra huvudområden som är e-tjänster, ärendehanteringssystem, processkartläggning, digital transformation, digital ärendehantering, digitala formulär och utveckling av e-tjänster.

Hässleholm är en kommun med ca 50 000 invånare som, precis som många andra svenska kommuner, står inför kravet att digitalisera. För Hässleholms kommun är det viktigt att höja kvalitén på sin service mot medborgarna och attrahera medborgarna med smarta e-tjänster. Men det är inte bara viktigt att medborgare kan nå kommunens tjänster varifrån de vill och när de vill, utan även att hela ärendeprocessen digitaliseras.

Med smarta e-tjänster på ny e-tjänsteplattform ska medborgarna hitta alla e-tjänster på ett och samma ställe där de känner igen sig och tydligt ser att avsändaren är Hässleholms kommun. En annan fördel är att kommunens anställda ska kunna hitta och hantera den information medborgarna skickat in utan att behöva leta på olika ställen.

Valde Selfpoints e-tjänster och e-tjänsteplattform

2018 tog Hässleholms politiker beslutet att införa en e-tjänsteplattform. Efter en upphandling skrevs avtal med Selfpoint sommaren 2018 och jobbet sattes igång under hösten. Nu är plattformen färdig och har fått kommunens grafiska profil. Den externa e-tjänsteportalen lanseras senast den 1 april 2019. Då kommer kommunens första e-tjänst att vara på plats, och de börjar stort med en e-tjänst för ansökan om försörjningsstöd. Därefter ska flera e-tjänster kopplas på efter hand.

BOKA EN DEMO